Czy zgłoszenie sprzedaży pojazdu i wyrejestrowanie auta to nie jest czasem to samo?
Mowa oczywiście o zgłoszeniu sprzedaży oraz złożeniu zawiadomienia o sprzedaży pojazdu.
Mowa oczywiście o zgłoszeniu sprzedaży oraz złożeniu zawiadomienia o sprzedaży pojazdu.
Z mojej praktyki wynika, że te dwa różne obowiązki związane ze sprzedażą pojazdu są często mylone przez klientów. Wiele osób przekonanych jest, że zrealizowanie jednego z nich oznacza też zrealizowanie drugiego. Tymczasem to dwa odrębne obowiązki, jakie musi spełnić klient po sprzedaży pojazdu wobec dwóch różnych instytucji, z której jedną jest dotychczasowy Zakład Ubezpieczeń a drugą właściwy Starosta Powiatowy.
Obowiązek zgłoszenia sprzedaży pojazdu ubezpieczycielowi wynika z treści Art. 32 ust.1 ustawy o ubezpieczeniach obowiązkowych, UFG i PBUK, w którym wskazano termin 14 dni od daty sprzedaży na powiadomienie Zakładu Ubezpieczeń o przeniesieniu prawa własności pojazdu. Warto podkreślić też, że obowiązek ten ciąży tylko na zbywcy pojazdu.
Pomimo, że obowiązek powiadomienia dotyczy zbywcy pojazdu, przykre konsekwencje zaniedbania tego obowiązku częściej ponosi nabywca. Temat ten poruszałam już wcześniej w moim artykule w grudniowym wydaniu GU dotyczącym rekalkulacji składek w OC p.p.m. Odwlekanie powiadomienia ubezpieczyciela o sprzedaży pojazdu powoduje wsteczne naliczanie opłat dla nabywcy w przypadku rekalkulacji składki.
Obowiązek zgłoszenia zbycia pojazdu do Starosty Powiatowego To drugi z obowiązków do spełnienia po sprzedaży samochodu, starszy nawet niż poprzedni, regulowany ustawą Prawo o Ruchu Drogowym z 1997 roku. Przez wiele lat mocno zaniedbany co w konsekwencji doprowadziło do zmian w przepisach i nałożeniu od 1 stycznia 2020 kar pieniężnych za jego niespełnienie w kwotach od 200 zł do 1000 zł. Organem właściwym do którego składa się wniosek jest Starosta Powiatowy.